The Secret of Kells

kells

Betyg: 2/5

Regi: Tomm More, Nora Twomey

Röster: Brendan Gleason, Liam Hourican, Mick Lally

År: 2009

Genre: Animerad

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0485601/

Sett: 23/1

I 800-talets Irland lever den 12-årige pojken Brendan på det avlägsna klostret Kells. Där styr den resoluta abboten Cellach, och under hans ledning kämpar samhället hårt med att bygga upp en mur till skydd mot fruktansvärda vikingamonsters framfart. Mitt i all oro dyker broder Aidan upp, en mäster-illuminatör. Han har med sig något mycket viktigt, en ofärdig bok av stor betydelse.

Boken som filmen handlar om finns i verkligheten på ett irländskt museum och heter The Book of Kells.

Oscarsnominerad som Bästa animerade film 2009.

Kort och koncist denna gång:

Fascinerande egentligen att den blev Oscarsnominerad. Inte direkt Hollywood-material. Nåja. Vad gäller filmen så är det lite retro över animeringen. Det är snyggt gjort, men ärligt talat inte min cup of tea. Inte i en hel film. Kortfilm, ja visst. Det i kombination med en story som inte fångade mitt intresse (plus att den alltför ofta blev akterseglad av det visuella) gör den inte till en favoritfilm hos mig.

Gillar musiken i för- och eftertexterna.

The Lovely Bones

lovely.bones

Betyg: 3/5

Regi: Peter Jackson

Skådespelare: Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Saoirse Ronan, Stanley Tucci

År: 2009

Genre: Drama/Thriller/Fantasy

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0380510/

Sett: 21/1

Historien om en ung flicka som blivit mördad och som både vakar över sin familj och bevakar sin mördare från himlen. Hon måste väga sin längtan efter hämnd mot sin önskan att familjen ska kunna gå vidare.

Baserade på den kritikerhyllade romanen av Alice Sebold.

Mark Wahlberg ersatte Ryan Goslin dagarna före inspelningen började. Goslin, som hade förberett sig genom att gå upp i vikt och skaffa skägg, hoppade av pga ”kreativa motsättningar”.

I scenen där pappan hämtar ut fotona från den första framkallade filmrullen som Susie tagit skymtar Peter Jackson med en videokamera i högsta hugg. Även hans son, Bill, finns med på ett hörn i skivbutiken i gallerian.

I en bokaffär syns postern för J.R.R Tolkiens ”Lord of the Rings” böckerna. Och alla vet vi ju vilken trilogi Peter Jackson varit inblandad i :)

Jag blir helt tagen av hur snyggt det är gjort med fotot, scenografin, CGI:n, handlingen och karaktärerna i filmen. Hur 14-åriga Susie för fram berättelsen om hennes alltför korta liv, hennes upplevelser efter döden och hur hon bevakar dem i hennes omgivning. Obehagliga scener när hon först är ”på andra sidan”, utan att själv veta om det och hennes reaktion när hon inser vad som hänt. Ruggigt bra.

Saoirse Ronan är fullkomligt lysande som unga Susie. Gillar t ex scenen i köpcentrat när hon står och bläddrar i en tidning och plötsligt går hennes stora kärlek förbi. Mormor, briljant spelad av Susan Sarandon, upptäcker vem hon spanar in och diskuterar det med en generad Susie.

När jag ändå är inne på Susan Sarandon måste jag ju bara säga att det är riktigt underhållande att se hennes entré hemma hos familjen då hon är där för att hjälpa till. Ciggen i mun och whiskeyn inom armslängd avstånd. Vilken cool mormor! Fullkomligt älskar scenen där den lilla pojken säger att hon kommer att dö och hon undrar varför? ”För att du är gammal”, svarar han. OMG, hennes min! Ha ha! Hon kommer inte att dö för hon tar sin medicin varje dag, säger hon och tar en djup klunk ur glaset. Jag skrattar gott åt den här scenen som är så bra. Tyvärr så försvinner hon ut i periferin sedan vilket är synd.

Magnifika fantasymiljöer som visar Susies nya hem. Vackert. Min favorit är scenen med de jättelika flaskskeppen som kommer in mot land från havet och samtidigt som vi ser pappan slå sönder sin samling med flaskskepp i källaren ser Susie hur dessa jätteskepp en efter en krossas mot klipporna. Wow, så läckert!

En annan favorit är den där Susie får reda på vad som hände alla de andra flickorna som hennes mördare tog livet av. Snygg invävning av de olika miljöerna med välgjord cgi och ett foto som hjälper till att förstärka det tragiska och fruktansvärda som de stackars barnen råkat ut för.

Med tanke på den starka starten så är det nästan med sorg i hjärtat jag konstaterar att filmen faller lika tungt som kassaskåpet som rullar ner i mörkret i gropen. Det senare kanske var en undermedveten handling av Jackson då han insåg att han totalt tappat greppet om filmen? :) Något hände i alla fall. Börjar med pappan som själv ska få fast mördaren och ringer polisen stup i kvarten om sina misstankar. Har vi sett det förut? Sedan fortsätter det stadigt utför och blir väldigt ofokuserat där scener mixas som egentligen borde varit åtskilda för de tar ut varann. Ska inte nämna någon här för då avslöjar jag för mycket om vad som händer. Trist.

Skådespelarprestationerna förutom de tidigare nämnda? Stanley Tucci går inte att känna igen, vilken förvandling. Vad gäller hans tolkning av mr Harvey så får den godkänt. Kan inte riktigt bestämma mig om den är bra eller bara ok. Samtidigt som han får fram en karaktär som kan vara ens granne, ingen man direkt lägger märke till förutom att man noterar att han är en aning märklig, så känns det som att jag saknar något i honom. Kan inte riktigt sätta fingret på vad, men något är det. De övriga skådespelarna gör det de ska, men inget som sticker ut direkt.

En liten parentes är att jag reagerade när jag fick höra att Lindsey i själva verket var Susies lillasyster. Jag höjde smått på ögonbrynen för jag tog för givet att hon var storasystern. Oops. Fast nu förstår jag varför för hon som spelar Lindsey, Rose McIver, är faktiskt sex år äldre än Saoirse Ronan i verkligheten.

Det vita bandet

das_weisse_band

Betyg: 4,5/5

Originaltitel: Das Weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte

Regi: Michael Haneke

Skådespelare: Christian Friedel, Ernst Jacobi, Leonie Benesch

År: 2009

Genre: Drama

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1149362/

Sett: 21/1

En protestantisk by i norra Tyskland 1913-1914, åren innan första världskriget. En berättelse om några barn och tonåringar som sjunger i kyrkokören och deras familjer: baronen, förvaltaren, prästen, barnmorskan och bönderna.  Märkliga olyckor inträffar som så småningom utvecklas till en kollektiv bestraffning.  Men vem ligger bakom?

I en intervju har Michael Haneke sagt att han först planerade att göra filmen som en tv-serie i tre delar.

Den filmades i färg, men ändrades till svart-vitt under post-produktionen. Digitalt foto möjliggjorde retuschering för att få skärpa i objekt och ansiktsdrag.

Tysklands Oscarsbidrag 2010 i kategorin Bästa utländska film.

Mycket bra film av Michael Haneke men vill man se en må-bra film ska man absolut inte se denna för som vanligt i hans filmer lyser glädjen med sin frånvaro. Dock finns det en liten avvikelse från det genom en spirande romans mellan läraren och Eva. Riktig söt liten historia och man märker verkligen skillnaden på hur det gick till på den tiden då fadern skulle ge sitt tillstånd till uppvaktningen. Den unga, oskuldsfulla Eva gestaltas perfekt av Leonie Benesch.

Naket och avskalat berättat där frånvaron av musik för att bygga upp stämningen i stället förstärker känslan i scenerna. Långa, utdragna scener med statiska bilder som är ett kännetecken för Haneke. Vad gäller foto, ljussättning, scenografi och ja, själva atmosfären i filmen,  tycker jag han har fått till det perfekt för hela filmen andas den tidsepoken. Mycket bra gjort.

Hemskt att ta del av hur barnen, som är nästa generation som ska ta över, behandlas. Hård disciplin med psykisk och fysisk bestraffning.  Det vita bandet får barnen ha på sig om de brutit mot reglerna och ska på så sätt få tillbaka oskulden, renheten. Fadern bestämmer när barnet uppnått detta och först då får ta av sig bandet.  Som många noterat så är det en subtil hint om att det är dessa barn som är vuxna i ett Nazi-Tyskland…

Samtliga skådespelare gör en fantastisk insats och särskilt alla barnen som är med. Fullkomligt lysande. Men om jag är så begeistrad av filmen varför fick den inte fullpott kanske du tänker? Anledningen är att vissa scener är en aning för långa. That’s why.

Sherlock Holmes

sherlock.holmes

Betyg: 3/5

Regi: Guy Richie

Skådespelare: Robert Downey Jr, Jude Law

År: 2009

Genre: Action/Thriller

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0988045/

Sett: 20/1

Hela rikets säkerhet står på spel när Sherlock Holmes och Dr Watson följer spåren efter en samvetslös skurk, vars planer kan omstörta hela det brittiska imperiet. Holmes mäter gärna sitt skarpa intellekt mot sjuka brottsgenier, men om det krävs slåss han mot skurkarna på ett mer handgripligt och kraftfullt sätt.. Info är tagen från discshop.se! Beställ före 16.00. Leverans nästa dag

Trots att Irene Adler spelar en stor roll i filmen nämns hon endast i Sir Arthur Conan Doyles ”A Scandal in Bohemia”.

Watsons replik till Sherlock, ”You know that what you’re drinking is for eye surgery”, är en referens till Sherlocks kokainmissbruk. På den tiden användes kokain som bedövningsmedel i samband med ögonoperationer och i böckerna är Sherlock kokainmissbrukare.

Guy Richies hantverk märks direkt i form av de kvicka replikerna, klippningen och hur filmen stannar upp för att övergå i slowmotion.

Robert Downey Jr fungerar utmärkt i rollen som Sherlock och har bra personkemi med Jude Law som gestaltar Watson, Sherlocks högra hand.

Riktigt läcker scenografi och snyggt foto. 1800-tals miljöerna känns klockrena. Inte för att jag befunnit mig vid den tidsepoken och kan bekräfta det, men jag får den känslan :) Favoritscen är den med explosionerna som våra huvudpersoner, inklusive Irene, hamnar i. Snyggt. Känslomässigt lyckas de bäst få till det i scenen där Watson står och packar i sitt rum när Sherlock kommer in. Atmosfären riktigt vibrerar av känslor. Well done.

Svagheten får jag nog lov att säga är historien som inte är särskilt spännande. Inget nydanande om jag säger så. Och ska jag erkänna, ibland blir det för mycket av Sherlocks kvickheter. Om det beror på skådespelaren eller regin ska jag låta vara osagt.

Avslutningsvis vill jag tillägga att för en som är van vid Jeremy Bretts tolkning av Sherlock Holmes (och liknande) så hade jag väldigt svårt att ta till mig att det här var den välkände Sherlock Holmes. Så i stället såg jag honom mer som en ’vanlig’ figur och då gick det mycket bättre. De som läst böckerna säger att den här filmens tolkning av karaktären är närmre böckerna än tidigare filmer och tv-serier.

Invictus

invictus

Betyg: 2/5

Regi: Clint Eastwood

Skådespelare: Morgan Freeman, Matt Damon

År: 2009

Genre: Drama/Biografi

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1057500/

Sett: 20/1

Nyvalde president Mandela vet att hans land är delat både rasmässigt och ekonomiskt i kölvattnet av apartheid. Han tror att han kan ena folket med hjälp av det nationella och universella intresset för sport, och tillsammans hjälper de Sydafrikas rugbyteam till en ofattbar chans till att spela i finalen i 1995 års World Cup Championship.

Invictus är det latinska ordet för obesegrad. Även namnet på en dikt av den brittiske poeten William Ernest Henley, skriven 1875, och som Mandela i filmen hörs recitera stycken från.

Filmen är baserad på boken ”Playing the Enemy: Nelson Mandela and the Game that Made a Nation”,  skriven av John Carlin.

Den verklige Francois Pienaar är en lång karl, till skillnad mot Damon som skulle gestalta honom. Med lite fusk med bl a kameravinklar  så gjorde de honom längre än vad han är för att få fram Pienaars längd.

Alla rubgy matcher filmades på Ellis Park Stadium, Johannesburg, där de tog plats i verkligheten. Dock har stadion förändrats genom åren, men med hjälp av datorns magiska trick så kunde den återställas till ursprungligt skick.

Cellen där Mandela tillbringade 27 år, och som rugby laget besökte, sägs vara densamma som de filmade i.

Kan väl med en gång säga det: vill jag se en rugby match så slår jag på Eurosport och inte en film. Mao handlar det övervägande om nämnda spel vilket får mig att bli uttråkad och tappa koncentrationen. De kunde ha kortat ner filmen avsevärt.

Talande början som visar två olika rugby matcher på varsin sida av vägen: på ena sidan de vita med tjusig dräkt och grönt gräs att spela på, och på andra sidan de svarta klädda i sina egna kläder spelandes på en grusplätt.

Början som sagt var bra. Även när vi får följa Mandelas nya position som president. Hur han vill börja med att integrera folket på kontoret och det är ganska kul att se livvakternas del i det hela: de svarta livvakterna får nämligen sällskap av vita och många är det som muttrar till en början. Naturligtvis lär de sig samarbeta och kommer t.o.m riktigt bra överens. Sedan kommer Matt Damon och rugbyn med i bilden… gäsp.

Filmen slutar med att segerpokalen lyfts upp i luften av vita och svarta händer. Kommentar överflödig.

Kan inte låta bli att tycka att det är en aning märkligt hur filmen lyfter fram betydelsen av denna match: kan tänka mig att det var en stor händelse, men här ger de intrycket av att det var den som på egen hand lyckades ena Sydafrika…

Morgan Freeman är ok i rollen som Mandela, dock saknar han karisma vilket drar ner helheten. Matt Damon då? Ok, ingen favorit hos mig och här gjorde han inte heller desto större intryck. Boring Identity.

Lite små tråkigt regisserat av Clintan som inte riktigt får fram någon känsla i filmen. Jag menar, ämnet är ju tacksamt. Alla vet vi vad Nelson Mandela betydde för Sydafrika, men ändå så nådde han inte ända fram. Plus att han bordes ha klippt ner filmen ordentligt vad gäller matcherna.

Ganska tråkig film faktiskt.

Coco – livet före Chanel

coco

Betyg: 3/5

Originaltitel: Coco avant Chanel

Regi: Anne Fontaine

Skådespelare: Audrey Tautou, Benoît Poelvoorde, Alessandro Nivola, Marie Gillain

År: 2009

Genre: Drama

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1035736/

Sett: DVD 16/2

Bygger på L’irrégulière, biografin av Edmonde Charles-Roux, och berättar om modedesignerns tidiga liv. Porträttet av Coco Chanel visar en kvinna som kommer från ganska knappa omständigheter, som är självlärd och har en unik och exceptionell personlighet. En kvinna som kommit att bli en symbol för framgång och frihet, en kvinna som skapade den moderna kvinnan efter att först själv ha visat vägen.

Filmmusiken är av Alexandre Desplat som även jobbat med bl a The Curious Case of Benjamin Button, Un Prophète, Fantastic Mr Fox och Harry Potter and the Deadly Hallows I (under produktion för närvarande).

Anne Fontaine ville att filmen skulle spegla Coco som gärna skalade bort onödiga saker och hyllade enkelhet. Som exempel kan tas är scenen där Coco springer ut på gatan för att följa med Boy när han ska ge sig av. Allting runtomkring andas historia med alla gamla bilar som står parkerade eller åker förbi. Men i stället för att fokusera på den historiska miljön så ville de få fram en naturlig gatubild i Paris som hade kunnat vara av dags datum.

En av världens mest kända parfymer är Chanel No 5 som blev den första parfymen från Coco Chanel och lanserades 1921. 5:an kommer av sig att det var olika dofter hon provade som var märkta No 1, No 2 etc och No 5 var den hon föredrog. Parfymen blev särskilt känd och ökade i försäljning markant då Marilyn Monroe 1953 fick frågan vad hon hade på sig då hon sov och svarade: ”två droppar Chanel No 5″.

En spännande och kontroversiell del av hennes liv nämns inte i filmen och det var hennes kollaboration med nazisterna.

Filmen börjar med att vi får följa Gabrielle Chanels väg till barnhemmet i en öppen vagn. Genom räcket på vagnen tornar barnhemmet upp sig, stor, grå byggnad med många fönster. Både titten genom räcket och själva byggnaden ger känslan av fängelse. Dock får vi gissa oss till hur en hennes vistelse där var, det enda de avslöjar är hennes väntan, varje söndag, på en pappa som aldrig kom och hämtade henne. I sitt skapande kan man ana viss påverkan från vistelsen här då hon föredrog det enkla, avskalade och gärna i svart/vitt.

Gabrielle och hennes syster drömmer om en karriär som sångerskor och hankar sig fram med uppträdanden på en krog. En kväll kommer systerns käresta dit och med sig har han vännen, Balsan, som fastnar för Gabrielle. Han tycker hennes namn är för präktigt och kallar henne för Coco, efter sången om hunden som systrarna sjöng om. Balsan är rik och har kontakter och vill hjälpa dem i deras karriär. Tyvärr leder det inte till något professionellt, dock blir det början på Cocos och hans förhållande.

Coco flyttar in hos Balsan i hans herrgård strax utanför Paris och blir hans älskarinna. I början så får hon hålla sig undan när han har gäster hos sig, men det vill hon inte acceptera utan bjuder helt sonika in sig själv och hädanefter så får hon vara med på alla fester med vännerna. Hon lär känna en skådespelerska som hon ger en hatt som hon själv gjort och den blir så populär i skådespelerskans bekantskapskrets att hon frågar om inte Coco kan tillverka några till. Här börjar det lite smått, Cocos officiella kreativa ådra. Vi märker snart att Coco inte är den som sällar sig till den stora massan vad gäller mode, utan hon vill ha mer praktiska, enkla kläder som hon kan röra sig fritt i. Jag blir lite förvånad av avsaknaden av reaktioner från omgivningen då hon kommer i sina egen tillverkade kläder som verkligen sticker ut i mängden. Med tanke på rådande klädmode så torde det ha rönt uppståndelse.

Jag tycker filmen känns mer som en vanlig berättelse om en kvinna, hennes drömmar och om männen i hennes liv. Egentligen först på slutet som det tydligt märks att det handlar om Coco Chanel, som gjorde sig ett namn i modebranschen och vars namn lever vidare än idag. Det tog igen det med råge och det blev en orgie i hennes olika små kreationer som de passande nog förlagt i en modevisning. Kan tycka att det kunde dragit ner lite på det, men förstår samtidigt att det är en hyllning till henne.

Balsan spelas mycket bra av Benoît Poelvoorde som lyckas få fram ett porträtt av en playboy som först ter sig som självisk, men som senare visar sig ha en mer sympatisk sida.

Audrey Tautou gör rollen som Coco och hon gör det mycket bra. Utan att ge intryck av en bitter kvinna så får hon fram en kvinna som inte tror på kärleken och man behöver ju inte vara en Einstein för att se kopplingen till pappan som övergav henne när hon var barn.

Två riktigt bra scener är först den mellan Coco och Boy då de pratar om hans stundande äktenskap. Den andra är beskedet hon får på teatern, där fokus är på henne, allting stannar upp och tystnaden sänker sig. Åh, så snyggt gjort!

Gillar filmmusiken som är så vacker och så passande utan att bli alltför smörigt.