Avatar 3D

avatar3d

Betyg: 5/5

Sett: Bio 30/1

Ok, igår var jag äntligen och såg 3D-versionen. Tidigare har jag ju sett den vanliga versionen.

Plats: Salong 1, Rigoletto, Stockholm. Fullpackad salong naturligtvis (man måste vara ute i god tid = flera dagar innan, om man vill ha bra platser). Trevligt när en i personalen ställde sig där framme och hälsade en välkommen och berättade lite om vad som kommer att ske. Tyvärr hade de problem med ventilationen, vilket var uppenbart då det var väldigt varmt där inne, men en kille sprang omkring bakom kulisserna och satte igång fläktarna manuellt lite då och då.

Då var det dags. På med glajjorna för att redan vid reklam och trailers få ta del av 3D:n. Trailern för Burtons Alice i underlandet hade en helt fantastisk avslutning med en katt som svävade mitt framför näsan på en. Så läckert! Just ja, även en cool scen med armar (siluetter) som sträcktes upp i luften i ena hörnet och jag trodde först det var någon i publiken som skojade! Den andra trailern för Percy Jackson blev det någon miss med för den var ej i 3D. Snopet.

Filmen då? Ja, är man ute efter en massa 3D-effekter (saker som far ut från skärmen i tid och otid) lär man bli besviken. Effektsökeri som Cartman brukar säga. Inte det Cameron är ute efter. Tycker det var bra att han lät fokus vara kvar på filmen och dess handling och i stället bjöd på lite godbitar med saker som såg ut att komma ut från duken/sväva fritt i salongen. Övrigt så skänkte 3D:n mer djup till filmen, t ex med personer som ej var i fokus som såg ut att sitta där i verkligheten. Jag vänjde mig ganska snart vid 3D:n och kunde koncentrera mig på filmen.

Något som gjorde mig fundersam var att det kändes som att färgprakten på Pandora gått förlorad till viss del. Tyckte det var mer färgsprakande i 2D-versionen. Nåja, jag är glad att jag äntligen fått se en 3D film på bio och upplevelsen var riktigt häftig. Inga problem med illamående eller huvudvärk.
Nu vill jag se en animerad film i 3D för jag tror att sådana filmer kommer att ge en ännu häftigare resa i 3D:n magiska värld!

201001312960

3D-glajjorna som vi fick. Måste säga att det var ganska kul att se sig omkring i salongen och se alla som stirrade rakt fram med, som det såg ut som, solglasögon på. Spejsat värre :D

G.I Joe: The Rise of the Cobra

gi.joe.riseofthecobra

Betyg: 1.5/5

Regi: Stephen Sommers

Skådespelare: Christopher Eccleston, Joseph Gordon-Levitt, Sienna Miller, Rachel Nichols

År: 2009

Genre: Action/Sci-Fi

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1046173/

Sett: Blu-ray 31/1

Från den egyptiska öknen till djupt under polarisen bekämpar G.I. JOE och hans team med hjälp av nästa generations spion- och militärutrustning den korruptra vapenhandlaren Destro och det växande hotet från den mystiska organisationen Cobra, för att förhindra att de försätter världen i totalt kaos.

Manusförfattarna sneglade mer mot serietidningens G.I Joe och inte den animerade tv-serien.

Enligt Sienna Miller förstördes 112 bilar. Jag tror henne.

Kan tänka mig att filmen ger mer åt de som läst serietidningen och/eller sett tv-serien. För mig som gjort ingetdera var filmen mer lättsmält action som kan slötittas på en söndag när man inte har så mycket annat för sig.

Lite smårörigt manus emellanåt med några usla repliker som avlöstes av några..mindre bra.  Skådespelarna lämnar mycket övrigt att önska, framförallt Sienna Miller som inte känns så bekväm i baronessans kläder.

Biljakten var ett riktigt sömnpiller där ena bilen efter den andra for i luften och där Duke och Ripcord sprang och sprang i sina piffiga robotutstyrslar. Gäsp.

Något som var hyfsat snyggt gjort i alla fall är scenen där Eiffeltornet står på näsan. Ganska läckert och särskilt med ljudet till som förstärker känslan av att det är något gigantiskt som håller på att rasa. Övrig CGI var väl ok, men det finns filmer med bättre.

Inglourious Basterds

inglourious-basterds-poster

Betyg: 4/5

Regi: Quentin Tarantino

Skådespelare: Brad Pitt, Eli Roth, Christoph Waltz, Diane Kruger, Mélanie Laurent

År: 2009

Genre: Action/Drama

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0361748/

Sett: Blu-ray 23/1

Under det första året av den tyska ockupationen av Frankrike tvingas Shosanna Dreyfus bevittna avrättningarna av sin familj, ledda av nazistöverste Hans Landa. Shosanna lyckas fly och beger sig till Paris där hon skapar sig en ny identitet som biografägare.

På annat håll i Europa arrangerar löjtnant Aldo Raine, med hjälp av en grupp judiska amerikaner, en serie snabba och chockerande hämndaktioner mot tyskarna. Gruppen, som blir känd hos fienden som ”the basterds”, möter den tyska skådespelerskan tillika spionen Bridget von Hammersmark och de förenas i målsättningen att störta ledarna för det Tredje riket. Fler öden sammanstrålar bakom en biografridå i Paris, där Shosanna skissar på en egen hämndplan…

Quentin Tarantinos tanke var att göra en krigsfilm och en spagettivästern och kalla den för ”Once Upon a Time in Nazi-Occupied France”. Så blev det ju inte med titeln, men första kapitlet döptes till det. Han började med manuset innan Kill Bill, men då han ej lyckades komma på ett bra slut tog han en paus och gick över till att filma Kill Bill i stället. Kan tillägga att han jobbade med manuset till denna film i ca 10 år innan han kom till skott!

På frågan om felstavningen av titeln sa Quentin följande: ”Here’s the thing. I’m never going to explain that. You do an artistic flourish like that, and to explain it would just take the piss out of it and invalidate the whole stroke in the first place.”

Eli Roth, som även spelar med i filmen, regisserade filmen i filmen, ”Nation’s Pride”. Tarantino blev så nöjd så Roth fick ytterligare en dag på sig. Totalt blev det 5.30 minuters filmklipp och tanken var att ge en känsla av en långfilm i stället för en kort film vilket de lyckades bra med tycker jag. Kan tillägga att hela den filmen finns med på blu-ray utgåvan, jag har dock ej sett den än.

Överlag är det mycket tanke bakom allt, som vanligt när det gäller herr Tarantino, t ex finns det en anledning varför vissa karaktärer heter som de heter. Wilhelm Wickim, för att nämna en, är en hyllning till regissörerna Georg Wilhelm Pabst och Bernhard Wicki. Han lägger även tid på att rekvisitan ska vara korrekt, t ex en propaganda poster i filmen för ”Stolz der Nation” som stämmer överens med hur sådana såg ut i Tyskland vid den tiden.

I en scen nämner Shosanna Lillian Harvey vilket får Goebbels att gå upp i taket och skriker att aldrig nämna det namnet igen. Anledningen är att Lillian Harvey 1939 fick fly från Nazi-Tyskland efter att ha hjälpt den judiske koreografen Jens Keith att fly till Schweiz.

Filmen är 3 tim 10 min, men klipptes ner till ca 2 tim 33 min inför första visningen.

Förtexterna gör mig lite fundersam och jag har inte riktigt bestämt mig vad syftet är med dem. Anledningen är att det används fyra olika typsnitt (titeln inräknad) och någon tanke bakom detta borde finnas. Kanske helt enkelt för att visa de olika genren som filmen är? Eller så tyckte de bara det var snyggt… Får nog fundera lite till.

I öppningsscenen, då nazisterna anländer till LaPadites gård, hör vi tonerna av Beethovens ”Für Elise” som passar riktigt bra då den handlar om Elise som ingen vet vem det var och här i filmen har vi Shosanna som ändrar sin identitet för att ingen ska få reda på vem hon egentligen är. Älskar när de gör sånt här!

Musiken i filmen är överlag riktigt bra, härlig mix som passar så bra in. Som scenen där the Basterds har fångat några tyskar och handlingen lyfts fram till tonerna av mexikansk western. Shosanna som sitter i restaurangen då Hans Landa gör entré och det känslosamma mötet förstärks av den skrämmande och tempofyllda musiken som användes i ”Entity”, en klassisk skräckfilm från 1981.  Och favoritscenen där Shosanna gör sig i ordning inför den stora premiären ackompanjerad av David Bowies ”Putting Out Fire” – ah, så bra! Inte bara musiken som passar bra utan även alla röda detaljer som ger en vink om blodbadet som komma skall: makeupen är en krigsmålning (förstärks då hon först drar rouget som raka streck över kinderna), röd klänning, rött läppstift, rouget, dricker rött vin och i bakgrunden den röda färgen i nazi-flaggan. De väver ihop scenen mycket bra då de parallellt visar hennes förberedelser inför premiären där även en privat inspelad film ingår…

En eloge till Tarantino som låter tyskarna prata tyska och fransmännen prata franska. Även att han använder skådespelare med tyska respektive franska som modersmål. Är så löjligt med engelska filmer där t ex tyskar pratar engelska med tysk brytning sinsemellan. Lite kul med skådespelarna som t ex Diane Kruger som kämpat för att slipa bort sin tyska accent från engelskan, men här får hon ta ett steg tillbaka och plocka fram den igen – kan inte vara lätt för hjärnan att ställa om sig :)

När jag ändå var inne på språk så kan jag passa på att nämna att jag tyckte de gjorde en smidig övergång från franska till engelska i öppningsscenen. I stället för att bara helt plötsligt gå över till engelska säger Hans Landa till Perrier LaPadite att han tömt sitt franska ordförråd och är det ok om de övergår till att prata engelska? Snyggt!

Mélanie Laurent är alldeles strålande som Shosanna! Tycker verkligen hon förtjänar en Oscarsnominering för sin prestation för den är helt outstanding i mitt tycke. Med små medel får hon fram så mycket i sin karaktär: alla känslor som visas i hennes ögon, ansikte och kroppshållning. Hon ÄR Shosanna, flickan som överlevde dödsskjutningen av hennes familj, hur hon byggt upp ett nytt liv men aldrig glömt vad som hänt och vem som gjorde det mot henne. Hennes första möte med Fredrick Zoller, en filmentusiast som spelar huvudrollen i ”Nation’s Pride” som i sin tur handlar om hans framgång som krypskytt, får konsekvenser som hon föga anar. Daniel Brühl gör ett bra jobb som Zoller där han får fram karaktärens olika sidor: pojken som älskar film och blir förälskad i en fransyska, soldaten som känslokallt skjuter ihjäl folk och mannen som gör en tvär vändning i sin personlighet då något går honom emot (mycket olustigt då det kommer så abrupt). Gillar scenen där han sitter i biosalongen och skakar på huvudet när filmduken visar någon scen där han prickskjuter människor från ett torn. Här kan man tro att han tycker det är obehagliga scener, men jag tolkar det som att han skakar på sitt huvud åt sin egen skådespelarprestation.

När Brad Pitt gör sin entré som ledare över the Basterds, Lt Aldo Raine, slår det mig att han påminner väldigt mycket om Marlon Brando som Gudfadern! Lustigt. Avsiktligt eller inte? Jag kan inte tänka mig det. Eller?  Tyvärr tycker jag inte han gör en 100%-ig skådespelarprestation vilket gör att handlingen med det här gänget, som ändå har en stor roll i filmen, inte görs rättvisa vilket i sin tur drar ner både helheten på filmen och mitt betyg. Tror det beror på att han pratar alldeles för hurtigt så det blir en aning tillgjort.

Tycker nästan synd om tysken som överlever mötet med the Basterds där Aldo säger åt honom att förklara för de andra att anledningen till att han fick leva var för att skicka en hälsning till tyskarna för att de ska veta vad som väntar dem. När tysken möter Hitler, som vill träffa den som överlevde och framförallt träffade den ökända Bear jew, får han höra att han ska säga att han överlevde ett bakhåll som tyskarna hamnade i. Stackarn, får han inte berätta sanningen till någon?

August Diehl passar bra i rollen som major Dieter Hellstrom, där namnet för övrigt är hämtat från Marvel Comics Daimon Hellstrom, Satans son. Mycket passande då majoren hör till SS och är en sliskig liten sak som man ska passa sig för. Lite kul när han får i uppdrag att hämta Shosanna till mötet med Fredrick på restaurangen och det är tydligt vad han tycker om det simpla uppdraget då han agerar som att hon blir upplockad för förhör då han ej talar om vad saken gäller och är väldigt kort i tonen. Han är även stark i scenen med Diane Kruger & Co där han gör dem sällskap vid bordet och spelar kort med dem.  Ger sken av en glad och trevlig kille, vilket bara förstärker den olustiga känslan då man vet vem han egentligen är. Hela scenen är bra då den tar en snabb vändning när han inser att en i gänget inte är den han utger sig för att vara…

Christoph Waltz som alla pratar så varmt om då? Ja, jag kan inte annat än instämma i ovationerna gällande hans magnifika uppvisning i rollen som judejägaren Hans Lada. Briljant skådespel där han leker med orden och sina motspelare. Bravo! Blir det ingen Oscar för detta så blir jag vääääldigt förvånad.

Slutligen kan jag bara säga att Quentin Tarantino lyckats få ihop en väldigt bra film:  snyggt foto, ljus, miljöer och rekvisita, intressant handling som flyter på i jämnt tempo, handling som bjuder på scener som överraskar, sköna replikskiften, hittat rätt skådespelare för rätt roll (ja, undantaget Brad Pitt), bra musik…Gediget hantverk helt enkelt! Kan tillägga att betyget är snudd på femma.

Tillägg: har nu även sett ”Nation’s Pride” och den är en välgjord liten kortfilm. Gillar förtexterna som verkligen andas 30-tal!

Shrooms

Betyg: 2/5

Regi: Paddy Breathnach

Skådespelare: Lindsey Haun, Jack Huston, Max Kasch

År: 2007

Genre: Skräck

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0492486/

Sett: Blu-ray 17/1

Fem amerikanska collegestudenter reser till Irland på jakt efter mytomspunna magic mushrooms som sägs finnas där. Snart förvandlas drömsemestern till en mardröm. I drogruset framträder spöklika skepnader som mördar ungdomarna brutalt en efter en. Men är det verklighet eller en hallucination?
Shrooms betyder magic mushrooms, magiska svampar.

Taglines: ”Get Ready to Get Wasted”, ”The Grudge on Acid”, ”Blair Witch meets Deliverance”.

Blek uppbyggnad av handling och karaktärer: tonåringar, vänner, par, sex, camping… Tror inte jag behöver förklara det ytterligare?

Lite märkligt tyckte jag det var med Taras ’syner’ som kom lite som de vill. De kunde gott ha skippat den biten för den kändes mest fånig och obekväm.

Fanns vissa ruggiga scener som var bra gjorda, som den med Blutos ensamma äventyr vid bilen och med de två udda figurerna i lilla huset som Holly stöter på. Hyfsat snyggt gjort överlag med foto och ljussättning när det kom till de skräckinjagande scenerna. Dock fick jag vissa ”Ring”-vibbar: mörkt, långt hår, musiken och de ryckiga rörelserna.

Helt ok skådespelarprestationer, men inget som kommer att gå till världshistorien direkt. Slutet var en liten överraskning trots att den egentligen inte borde varit det (nu menar jag inte sista rutan för den var lite overkill), men jag lät mig villigt vilseledas (orkade väl inget annat :P ).

Avatar

avatar

Betyg: 4/5

Regi: James Cameron

Skådespelare: Sam Worthington, Sigourney Weaver, Zoe Saldana, Stephen Lang

År: 2009

Genre: Sci-fi/Fantasy

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0499549/

Sett: Bio 16/1

F.d marinkårssoldaten Jake Sully, som sitter i rullstol efter en olycka, anländer till planeten Pandora där människorna funnit ett dyrbart mineral, Unobtanium, och utvinner det för fullt. Pandora är även hem för Na’Vi, en humanoid ras som hindrar utvinningen då de är fientligt inställda mot människorna. Då människorna ej kan andas luften har en hybrid, avatar, utvecklats som är en korsning mellan Na’Vi och mänskligt DNA och styrs av den personen som DNAt kommer ifrån. Jakes uppgift blir att infiltrera Na’Vis och vinna deras förtroende för att officiellt övertala dem att flytta på sig och inofficiellt ge militären strategisk information inför en attack. Jake blir mer och mer involverad i Na’Vis och slits mellan lojaliteten mot dem kontra militären. Han tvingas välja sida i en strid som blir avgörande för Pandoras framtid.

James Cameron hade först tänkt göra filmen direkt efter Titanic 1997, men sköt fram det i väntan på att tekniken skulle utvecklas ytterligare. När han såg karaktären Gollum i LOTR 2002 blev han övertygad om att tekniken nått så pass långt att det passade hans vision av Avatar. Han är starkt engagerad i 3D-tekniken och tillsammans med andra tog han fram en ny, bärbar 3D-kamera som användes i denna film.

Filmen hade en budget på den hisnande summan 237 miljoner dollar vilket ger den en fjärde plats på listan över dyraste film. Avatar är även den första filmen som använder 20th Century Fox nya logotyp som togs fram av Blue Sky Studios, som låg bakom Ice Age.

Språket som Na’Vis talar är utvecklat av linguisten Paul R. Frommer som tog fram runt 1000 ord. Cameron ville ha ett språk som inte kan liknas vid något annat plus att det skulle vara enkelt för skådespelarna att leverera replikerna. Sen kan man ju undra varför det pratade engelska med afrikansk brytning…

Ett gediget visuellt hantverk med färgsprakande miljöer, fantasifullt växt- och djurliv och en CGI som gör en mållös. Kreativiteten och skaparglädjen har inga gränser och gör mig grymt imponerad. Blir det ingen Oscarsstatyett för visuella effekter så kommer jag att bli mycket förvånad. I mitt tycke finns ingen annan film, anno 2009, som kan mäta sig med denna i nämnda kategori. Helt makalöst!

Resten då? Som de flesta noterat så är det manuset som är den svaga länken. Inte för att det är dåligt, men det bjuder inte på några större överraskningar. Hela handlingen serveras rakt i knät på en utan att man behöver anstränga sig vilket påverkar helheten av filmen.

Budskapet, att människan skövlar skoninglöst i sin jakt på materiell vinning, går bokstavligt talat upp i rök i bombardemanget som tar vid.

Vi får en introduktion av Na’Vis kultur och levnadssätt, men kommer aldrig karaktärerna på djupet. Saknar även lite mer uppbyggnad av karaktären Sully. Karaktären som de fått till bäst är faktiskt överste Quaritch. En machoman som finner nöje i att få ge fienden stryk och njuter av det. Visar stolt upp sina ärr han fått i strid så att alla ska veta hur tuff och stark han är. En stereotyp, javisst, men jag tror inte tanken är att göra honom mer mångbottnad. Stephen Lang är bra i rollen.
Sam Worthington och Sigourney Weaver är riktigt bra. Den förstnämnda kommer att gå långt i sin karriär för han gjorde även en lysande insats i Terminator Salvation. Ska bli kul att följa hans fortsätta karriär. Gillar verkligen hur han får fram karaktärens glädje i att äntligen kunna använda sina ben då han har tagit sin avatars skepnad första gången. Lyckan av att kunna springa fort. Hur han borrar ner tårna i sanden. Trivia: James Camerons fötter som agerar stand-in. Och hans barnsliga glädje när han utforskar de annorlunda växterna i skogen. Sigourney var överlag bra, men gillar särskilt hur hon lyckades få in lite humor i sin roll. Skrattade gott åt hennes kommentar då hon allvarligt skadad bärs på bår genom djungeln och ser den makalösa växtfloran: ”Jag måste komma ihåg att ta prover”.  Forskare till sista andetaget!

Något jag reagerade starkt emot var hur de framställde Neytiri: först gav de intrycket av en stark och självständig kvinna, med en far som är ledare och en mor som är klanens schaman, men så snart hon upptäcker kärleken så mattas de egenskaperna av och hon blir mannens kvinna. T ex när de ska ut och rida i strid så hoppar hon upp bakom sin man på hans drake, men hallå? hon har ju sin egen! Suck.

Ser fram emot att se filmen i 3D för jag anar att den kommer att komma till sin rätt där: syntes tydligt att filmen är gjord för det genom kameravinklarna och fokus som fanns på vissa detaljer.

Terminator Salvation

terminator_salvation__the_future_be

Betyg: 2/5

Regi: McG

Skådespelare: Christian Bale, Sam Worthington, Anton Yelchin

År: 2009

Genre: Sci-fi

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0438488/

Sett: Blu-ray 10/1

Året är 2018, John Connor är ledaren för de mänskliga motståndarna till Skynet och dess Terminators. En dag anländer Marcus Wright, en man som endast minns att han är dömd till döden. Frågan är om han är sänd från framtiden eller räddad från det förflutna. En fråga som leder John Connor närmare Skynets organisation och planen att utrota människan.

Filmens tagline var först The Future Begins, men ändrades till The End Begins då Star Trek hann före med att använda det förstnämnda.

Alla kan vi nog vara överens om att manuset är uselt. Flera kockar har visst varit inblandade i manuset och gjort ändringar in i det sista och det märks. Läste t ex att Christian Bale först blev erbjuden rollen som Marcus Wright, men han ville hellre spela John Connor vilket ledde till att manuset fick justeras för att den rollen skulle bli större. Från början var tanken att John Connor skulle dyka upp först senare i filmen och fokus skulle ligga på Marcus och Kyle.

Karaktären John Connor får jag ingen kontakt med alls med tanke på vad han ska representera. Jag blev mycket förvånad då Christian Bale är en favorit skådespelare för mig som jag tycker brukar leverera till 100% och här gör han en väldigt intetsägande prestation.

Däremot blev jag positivt överraskad över Sam Worthington som jag tyckte var klart bäst här i filmen. Ska bli intressant att följa hans fortsatta karriär. Även karaktären Marcus var den mest intressanta och det är synd att de tonade ner den rollen till fördel för Bales Connor. Tyckte om hans omtanke om andra och sen, när han förstod vad han var, fortfarande fick behålla sin mänskliga sida av manusförfattarna (ah, något positivt att säga om dem).

Moon Bloodgoods (intressant namn :) karaktär Blair var lovande till en början som en tuff tjej som reder sig själv, men tyvärr så tonades hennes roll ner och försvann lite i bruset. Bryce Dallas Howard spelade rollen som Kate Connor, Johns käresta, men levererade inte mer än stora ögon. That´s it. Michael Ironside spelade general, men både rollen och gestaltningen lämnade inga större avtryck till eftervärlden.

Alla robotar då? Ja visst, inget att anmärka på det tekniska i filmen där specialeffekterna var välgjorda och annat kan man väl inte förvänta sig då Stan Winston hade ett finger med i spelet. Tyvärr så var det här sista filmen han jobbade med då han avled det året. Vilket leder till frågan om det kommer innebära att den kära Oscarsjuryn kanske vill hylla den gamle mästaren med en liten statyett för Bästa visuella effekter? Kanske det. ”Orm-robotarna” (minns inte vad de kallades) fick mig direkt att tänka på vissa figurer som florerar i The Matrix…

Väldigt mycket skjutande och åkande i filmen, men till skillnad mot Transformers: Revenge of the Fallen, lyckas de hålla ihop bitarna här utan att det blev rörigt och man riskerade att bli åksjuk. Dock kan det tänkas ha påverkat filmmusiken, som Danny Elfman stod för, då den försvann någonstans bland explosionerna. Foto och ljussättning mycket bra.

Bonus var ju vårt möte med en gammal bekant som dök upp mot slutet :)

Jaha, när väntas 5:an komma?