Betyg: 2/5
Regi: George A. Romero
Skådespelare: Simon Baker, John Leguizamo, Dennis Hopper, Asia Argento, Robert Joy, Eugene Clark
År: 2005
Genre: Skräck
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0418819/
Sett: DVD 6/6
I Romeros nya framtidsvision är världen som vi levande känner den ett minne blott. Den har förvandlats till en mardrömsplats, där den spillra som återstår av mänskligheten har förskansat sig i en barrikaderad stad. Där lever de bakom tjocka murar, medan de levande döda vrålande släpar sig fram i ingenmanslandet utanför.
George A. Romero var så imponerad av Simon Pegg och Edgar Wrights ”Shaun of the Dead (2004)” att han gav dem en mindre roll i sin film. De är med i fotoautomaten på karnivalen.
Första filmen i denna svit som använder digitala effekter.
Fyra andra titlar fanns som förslag innan de bestämde sig för nuvarande. ”Dead City”, ”Dead Reckoning”, ”Twilight of the Dead”, och ”Night of the Living Dead: Dead Reckoning”.
Romeros första zombiefilm som använder 2.35:1 aspect ratio. ”Night of the Living Dead (1968)” (1.33:1), ”Dawn of the Dead (1978)” (1.85:1), ”Day of the Dead (1985)” (1.85:1), ”Diary of the Dead (2007)” (16:9 aka 1.78:1).
Alan van Sprang som spelar soldaten Brubaker var även med i ”Diary of the Dead (2007)” och ”Survival of the Dead” där han spelade karaktären Sarge.
…
Har sett den förut, på bio, och har inte ändrat uppfattning om den nämnvärt sen sist.
Gillar faktiskt bäst inledningen som är riktigt snyggt gjord och med lite små ruggiga bilder.
Man kommer ju inte ifrån jämförelse med Romeros tidigare zombie-filmer och den stora skillnaden här (ja, förutom ’snyggare’ zombies) är att den är mer actionbetonad och fokuset på människorna hamnar i skymundan vilket gör mig smått oengagerad. Helt ok skådespelarinsatser, men ingen som direkt sticker ut. Inga intressanta karaktärer och de kvinnor som är med får för litet utrymme och står mest i bakgrunden och ser på medan männen tar hand om situationen. Dawn of the Dead är i mitt tycke fortfarande den starkaste hittills där jag fastnade mer för karaktärerna och var mer intresserad av vad som hände med dem. Även storyn gav mer i den filmen, vilket nog kan sägas gälla för alla de andra också. Eller undantaget Day of the Dead som var närmare den här filmen storymässigt.
Vissa vibbar av Flykten från New York fick jag med en isolerad stad, upphottade fordon och en massa skjutvapen. Här fanns ju även en blekare kopia av Snake Plissken: Cholo
En annan stor skillnad är utvecklingen av zombisarna som börjar tänka själv. Framförallt tack vare ledaren som lyckas få de andra att följa honom. Naturlig utveckling kan tyckas, men mig faller det inte i smaken utan blir bara fånigt.
Nej, den här filmen och Day of the Dead kan ta varann i hand och vandra ut i dimman.
Jag håller med om att zombier som blir smarta inte riktigt går hem trots att det funkade bra i Day med Bub. Annars är jag inte riktigt lika negativ som du är.
Det här är den sista delen i den lösa kontinuitet som Romero hållit sig till. Tanken var väl att Romero skulle göra en ny trilogi med samma kraktärer den här gången vilket jag också helt klart hade föredragit mot för den reboot som sker i Diary och den lösa kopplingen till Survival. Då hade det också getts mer utrymme till karaktärsutveckling.
Men visst hade man önskat mer av den samhällskritik som Romero förmedlade i dom äldre filmerna. Här har människorna har börjat anpassa sig till den nya världen och återigen skapat ett klassamhälle där de rika bor i lyxtornet och dom fattiga ute på gatan. Längre än så kommer inte riktigt Romero den här gången. Det känns nästan som han har gett upp och tänkt: ”Skit samma, jag gör en action film. Det är det som publiken vill ha.” Karaktärerna är betydligt mer schablonartade och storyn har väldigt lite nytt att komma med.
Det enda är zombiernas fortsatta utveckling. Det märks att Romero vill spinna vidare på Bub och göra smartare zombier som kan anpassa sig. Zombierna ser såklart bättre ut nu när det har gått 20 år sen Day. Inget blå puder längre. Det här är också första (enda?) filmen med kända namn i rollerna. Nyligen avlidne Dennis Hopper, The Mentalist, Asia Argento och John Leguizamo. Och visst, det lyfter filmen att ha såna namn mot för amatörerna i tidigare filmer men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att det känns som ännu en del av Hollywoodyfieringen som Romero har gjort. Trist att Romero inte fick göra vad han ville här men det är väl så det blir när mer pengar är inblandade. Tyvärr.