- Svensk titel: Frost
- Land: USA
- Regi: Chris Buck, Jennifer Lee
- Röstskådespelare: Kristen Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad
- År: 2013
- Genre: Animerat
- Sett: 2/2 2014
- Längd: 100 min.
Synopsis
Tillsammans med Kristoff, renen Sven och snögubben Olaf ger sig Anna iväg på ett vintrigt äventyr i sökandet efter sin syster, Elsa.
Trivia
Jennifer Lee är den första kvinnliga regissören till en animerad långfilm för Disney.
Mer än 24 minuter av filmen består av musikal nummer.
Walt Disney Animation Studios gjorde flera försök på 2000-talet att göra film av H.C Andersens ”The Snow Queen (Snödrottningen)”, men lyckades inte förrän 2012 och då med nya titeln ”Frozen (Frost)”.
Research gjordes i Wyoming, Kanada och Norge för att utforska färger, ljus och atmosfären i vinterlandskap.
Två Oscarsnomineringar 2014.
Mitt omdöme
Början av filmen fick mig att tänka att, visst, tekniken går framåt, men berättarmässigt står Disney och trampar på samma ställe i det förflutna. ”…och så levde de lyckliga i alla sina dar…” Tack och lov tog det sig när Anna gav sig ut i vildmarken för att leta efter sin syster. Bra tempo, hyfsat manus och fina animationer. Men jag kan inte riktigt förstå filmens storhet? För det här är ändock en Disney-film i mängden som lätt faller i glömska. Ok, lär väl inte glömma att filmen genomsyrades av sånger i tid och otid. Hör inte till mina favoriter och hade gärna sluppit det, men visst passade det ändå in i berättelsen som dock hade klarat av att stå på egna ben utan alla dessa sångnummer.