
Betyg: 2/5
Regi: Paolo Sorrentino
Skådespelare: Toni Servillo, Anna Bonaiuto, Giulio Bosetti
År: 2009
Genre: Drama
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1023490/
Sett: 6/3
Guilio Andreotti var i över 50 år Italiens mest uppmärksammade och omtalade politiker. Han har kallats ”Den svarta påven”, ”Puckelryggen”, ”Räven”, ”Belzebub” och för ett helt land var han ”Il Divo”. Il Divo är filmen om Giulio Andreottis uppseendeväckande liv. Med ett upphöjt lugn, maktfullkomlighet och helt utan skrupler, blev Giulio Andreotti en symbol för makten och lyckades bli vald till premiärminister inte mindre än sju gånger.. Info hämtad från discshop .se! Över 18.000 titlar i lager. Beställ före 16.00. Leverans nästa dag
Annorlunda biografi om den italienska politikern Giulio Andreotti som lyckades bli vald till premiärminister hela sju gånger. 1993 anklagades han för samröre med maffian med en rad anklagelser och rättegångar som följd.
Lite små rörigt att hänga med i svängarna. Otroligt många personer som snabbt fladdrar förbi och trots att de hjälper oss på traven med textskyltar så blir det ändå svårt att hålla reda på dem. Särskilt när de hoppar fram och tillbaka i handlingen. Kreativt filmat och intressant musikval, men det känns som att historien blir sekundär ibland vilket bidrar till röran. Får lite känslan av någon som leker lite med kameran och klippningen av filmen, men inte riktigt klarar av att hålla ihop det hela vägen. Kan tänka mig att det underlättar om man är mer insatt i denna person och händelserna som utspelar sig. Annars blir det som för mig som tappade koncentrationen och började snegla på klockan… Filmen är ändå närmare två timmar lång.
Toni Servillo gör ett bra jobb som en surmulet lugn Giulio Andreaotti med sin monotona röst och stela gång. Inget kan rubba honom och det är ganska underhållande att både se och höra honom leverera sina repliker.
Ha ha, vad roligt att få höra den gamla låten Da da da av Trio när eftertexterna rullar. Verkligen intressant och annorlunda mix av musik filmen. Ibland funkar det jättebra och andra gånger mindre bra. Men man reagerar i alla fall.
Det är definitivt en film som är intressant gjord. Den är snyggt filmad och häftigt klippt även om det inte riktigt går ihop med den sortens film det är. Och som du säger är den väldigt rörig och svår att hänga med i också om man inte redan är insatt i italiensk politik.
Du har lyckats få ihop en intressant recension om den iaf vilket är imponerande.
Handlingen verkar avgjort intressant tycker jag, så kanske att jag tar och ser den vid ett lämpligt tillfälle.
Tack, John. Ja, det var en utmaning att knåpa ihop nåt om filmen
Marcus: gör så, men stressa inte