Betyg: ***
Regi: Alexandre Bustillo, Julien Maury
Skådespelare: Béatrice Dalle, Alysson Paradis, Natalie Roussel
År: 2007
Genre: Skräck
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0856288/
Sett: DVD 25/10
En tragisk bilolycka gör gravida Sarah till änka. Fyra månader senare har hon kommit hem från sjukhuset och återhämtar sig ensam i sin stora villa. En sen kväll ringer det på dörren och en okänd kvinna vill låna telefonen. Sarah vägrar släppa in henne och ringer polisen. När polisen väl är på plats är kvinnan borta. Trodde de. När Sarah somnat finner kvinnan en väg in i huset…
Stark öppningsscen: vi ser ett ofött barn, i magen, och en röst som säger ”Nu kan ingen skada honom” och – PANG – så slår barnets huvud mot kameran. Inte bara barnet som blir omskakat utan även vi åskådare!
Bilolyckan. Kameran zoomar ut bilden från Sarah sittandes i förarsätet och vi får se två bilar från luften. I första klippet var båda bilarna svarta, men nu från luften så är Sarahs bil ljus (vit) och de båda bilarna står som i ett v (victory = seger): vem ska segra – det goda (den vita bilen som kan ses som ängeln, Gud) eller ondskan (den svarta bilen, djävulen)?
Sarah har varit på undersökning hos läkaren på sjukhuset och sitter ute i korridoren när en sjuksköterska slår sig ner bredvid henne och börjar prata med henne. Direkt får jag en olustig känsla: vad är detta för människa? Pratar så märkligt och sitter och ålar sig på ett obehagligt sätt. Vitklädd i sköterskekostym för att ge sken av godhet?
Hemma hos Sarah som somnat i gungstolen och vaknar av att det ringer på dörren. Det är en kvinna som vill låna telefonen, men Sarah anar oråd och vägrar släppa in henne. Då kallar kvinnan henne vid namn och avslöjar att hon vet att Sarahs man är död… Spooky.
Kvinnan lyckas ta sig in i huset när Sarah har somnat och här kan vi notera att kvinnan kastat av sig förklädnaden (den vita dräkten) och här visar sitt rätta jag genom den helsvarta klädseln.
Jag tycker att de borde ha dragit ut mer på scenen när kvinnan trakasserar Sarah. För min del så hade spänningen knappt börjat förrän det var över (här menar jag alltså innan hon tagit sig in i huset). Snopet. Detta gjorde att jag kom av mig och kände mig lite frånvarande i kanske 20 minuter? tills poliserna gjorde sitt intåg i huset och det började ta fart igen.
På tal om poliserna: i baksätet har de en ung kille som de ska föra till häktet, men helt ologiskt så släpar ena polisen med sig killen in i huset, fastkedjad vid sig själv…hm. Ok. Ytterligare någon som kan bli mördad…
Sista halvtimmen var jag 100% med i filmen och tyckte det var fruktansvärt spännande och hemskt på samma gång. Spännande trots att man visste att personerna drog sin sista suck vid mötet med kvinnan och hemskt att se sättet de dog på. Mycket blod.
Fem scener som fastnat:
1. Öppningsscenen med lilla barnet i magen.
2. Sarah är instängd i badrummet och hackar hål i dörren för att kunna sticka ut armen för att nå handtaget från utsidan…Vem kommer då när hon är i så utsatt läge? Hjälp!
3. Den unga killen som står med ryggen mot Sarah i vardagsrummet och beter sig väldigt konstigt. Vänder sig om. O, vilken läskig varelse han förvandlats till!
4. Mot slutet när Sarah reser sig upp och konfronterar kvinnan: den beskyddande modern som reser på sig för att en gång för alla ta itu med hotet mot sitt ofödda barn. Började bra, men tyvärr så rann det ut i sanden…
4. Födelsescenen på slutet. Jäklar vilken utdragen och hemsk scen!
En stark film. Dock är den lite ologisk på sina ställen för att den ska få full pott av mig. Jag minns att en sådan scen är när polisen dyker upp med en fängslad ungdom i baksätet och sedan tar med sig honom in i huset. Känns inte så realistiskt direkt och blir mer till ett ”men vad f*n håller ni på med” från min sida. Vill minnas att det är fler saker som var oligiska men kommer inte ihåg exakt vad. Det får bli till att se om filmen snart känner jag.
Intressant att du påpekar det där med bilden i början, har inte tänkt på hur dom är placerade men ska tänka på det när jag ser om filmen.
Sedan finns det flera störande/stötande scener i filmen. Just att hon är gravid är obehagligt då hon känns så utsatt. När sedan den där kvinnan börjar veva med saxen ökar obehagskänslan. Vad förövaren sedan gör med katten får mig att vilja kliva in i filmen och vrida nacken av henne. Inte bara för det utan för allt.
Som sagt, måste ta och se om filmen snart.
Precis! Det missade jag att ta med: den unga killen som polisen prompt skulle släpa med in i huset! Men hallå?!? Är väl bara att lämna honom i baksätet, och är det inte som i andra polisbilar (kan ej låsa upp dörren inifrån) så får han väl bli fastkedjan i bilen eller nåt!
Ja, det är svårt när det är en gravid kvinna med i bilden (överhuvudtaget är det väl så om barn är med), men samtidigt så är det på nåt sätt befriande att någon vågar ta detta tabubelagda steg. Missförstå mig inte, det här inget jag direkt njuter av.
Dock var ”förlossningen” fruktansvärt grotesk och obehaglig – inget förskönande där inte
Exakt. I vanliga fall så hade man ju säkert åkt med brottslingen till häkte/polisstationen innan man ger sig i kast med att gå in i huset. Är det riktigt akut, som i det här fallet kunde man ju se till att han stannar i bilen. Sedan verkar det ju inte vara en småstad dom befinner sig i och då borde ju fler patruller finnas tillgängliga. Egentligen småsaker och allt är ju inte logiskt i filmens värld, men det är intressant hur småsaker kan sänka ens intryck av filmer.
Instämmer helt. Jag gillar att man gör filmer som provocerar. Det är ju ingen som tvingar oss att titta utan det väljer vi ju själva. Hellre det än att alla gör tillrättalagda filmer och matar oss med. Det känns lite som en ny ”våg” inom skräckgenren, där man gör fler filmer med ett jobbigt tema, men det är bara att passa på att ta tillfället i akt och se dom om intresse finns då vi i framtiden kanske får nöja oss med skräckfilmer från den stora Hollywoodfabriken.