Betyg: 2/5
Regi: Richard Kelly
Skådespelare: Cameron Diaz, James Marsden, Frank Langella
År: 2009
Genre: Thriller
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0362478/
Sett: DVD 2/4
Någonstans i USA, 1976. Norma och Arthur Lewis ställs inför ett moraliskt dilemma när en mystisk låda dyker upp vid ytterdörren. Reglerna är enkla – öppnar de boxen och trycker på knappen kommer de genast att bli förmögna. Men priset är att det innebär döden för en slumpmässigt utvald människa någonstans på jorden. De har 24 timmar på sig att fatta sitt livs svåraste beslut….
Baserad på avsnittet ”Button, Button” som var med i ”The Twilight Zone: Profile in Silver/Button, Button (#1.20)”.
…
Upplägget var intressant, men tyvärr så lyckades Kelly inte få ihop det hela. Resultatet blev bara rörigt ointressant. Och Cameron Diaz och James Marsden i huvudrollerna var en miss. Noll personkemi mellan dem och Cameron ska hålla sig till det hon kan: romantiska komedier som inte kräver så stor insats skådespelarmässigt.
Filmen utspelade sig på 70-talet, men inte ens där tyckte jag de fick till det vad gäller scenografi, kläder, frisyrer etc. Kändes som 2000-talet med enstaka 70-tals detaljer.
Richard Kelly lekte en lightversion av Lars von Trier och utmålade kvinnorna som de skyldiga för vilka var det som tryckte på knappen alla gångerna? Vissa tycker det visar på att kvinnorna är mer handlingskraftiga än män och till viss del kan jag hålla med om det. MEN inte när det visar sig ha sådana negativa följdeffekter som att det förstör familjen och leder till att en annan människa får sätta livet till. Allt bara för att någon får en chans till en summa pengar. Kapitalistiskt samhälle vi lever i och här är det kvinnan som är den stora syndaren. Vilket hon även får betala dyrt för ska tilläggas. Jag hade nog inte reagerat så starkt om Kelly åtminstone låtit en karl trycka på den fördömda knappen åtminstone en gång. Bah.
Den stora behållningen är Frank Langella som i vanlig ordning gör ett bra jobb. Synd bara att resten inte gick ihop.
Det första ordet som jag kommer att tänka på är ”one-hit wonder” när jag tänker på Richard Kelly. Tyvärr måste jag säga, för han visade ju med ”Donnie Darko” att han kan bara han vill och även bitar med ”Southland Tales” är riktigt bra. Men överlag får jag känslan av att han vill lite för mycket.
Den här filmen fungerade inte alls. Ointressant handling och karaktärer. Jag gillar att Richard Kelly inte följer en röd tråd genom hela sina filmer, men här hade det behövts en sådan. Dessutom fungerar det inte alls med att casta en skådespelerska som Cameron Diaz till den kvinnliga huvudrollen.
Jag vet inte vad jag skulle råda att Rochard Kelly ska göra. Kanske något helt annat?
Jag tror han har fastnat i sin quest att bli som David Lynch och medan Donnie Darko var ett utmärkt första steg så visar framför allt den här filmen att han inte kan hantera en story som blir för weird. Han har inte det hantverket ännu och jag hade hellre sett honom ta ett steg tillbaka och gjort något mer jordnära för att bredda och förfina sina skills.
Japp, håller med om det ni säger.
Mycket tänkvärt där John. En sak som jag tänkt på är att han kanske ska ta sig an filmer där han själv inte står för filmens manus? Det kanske skulle underlätta att göra lite film á la ”mainstream” ett tag och, som John säger, förfina sina skills.
Det är nog ingen dum idé och nåt som jag länge sagt att M. Night Shyamalan borde göra. M Nights problem är dock inte hantverket för han är en väldigt skicklig regissör, iaf tekniskt. Men han gör samma sorts film om och om igen. Han borde verkligen göra nåt helt annat.
Vad för problem M Night har vet jag inte, mer än att dom finns där i allra högsta grad. Jag har svårt för hans filmer och jag börjar undrar hur det kommer sig att han för fortsatt förtroende när så många andra intressanta och bra regissörer inte får det. Har han köpt sig en plats bland alla höjdare, eller vad är det som händer?
Jag fattar inte heller. Speciellt när det inte längre går bra för hans filmer eller är det bara jag som inbillat mig det.
Men som sagt han är en tekniskt sätt väldigt skicklig regissör. Problemet är att han inte har någon koll på personregi och manus.
Night Shyamalan gjorde succé med Sjätte sinnet, men sedan hände något. Vad? Hur kan det bli ett sådant rejält platt fall för det hör ju inte till vanligheterna att det är så extremt? För i mina ögon i alla fall så funkade absolut ingen av hans efterföljande filmer och det får även mig att undra vad han har för hållhake på filmbolagen? Märkligt.
Unbreakable tyckte jag faktiskt om. The Village funkade också tills M Night ”drar undan mattan på publiken.” Men annars håller jag med.